Klassieke favorieten in de Radio 4 Top 400

Vierhonderd klassieke muziekwerken in vijf dagen. Radio 4 laat van 11 tot en met 15 mei 2009 de 400 favoriete klassieke muziekstukken van de luisteraar horen. Het radiostation zendt deze week namelijk de ‘Radio 4 Top 400′ uit. Luisteraars konden de afgelopen weken stemmen op hun favorieten en zelf vrije keuzes toevoegen. De stemronde is voorbij en de lijst is bekend. Vooral Johann Sebastian Bach en Ludwig van Beethoven zijn favoriet bij de Radio 4-luisteraar. Beide componisten bezetten elk drie plaatsen in de top 10 en net als vorig jaar staat de Matthäus Passion op 1.


Door te stemmen voor de Radio 4 Top 400 maakten luisteraars kans op een abonnement voor één van de concertseries van Radio 4: de ’Vrijdag van Vredenburg’ of de ‘ZaterdagMatinee’. Tijdens de uitzending van de Top 400 maakt Radio 4 elke dag rond 12.00 uur een winnaar bekend.

De lijst met de 400 favoriete klassieke muziekwerken van de luisteraar is deze week elke dag tussen 07:00 en 20:00 uur te horen op Radio 4. De presentatie is in handen van Maartje van Weegen, Mark Brouwers, Maartje Stokkers en Frits Bloemink. De complete lijst van de Radio 4 Top 400 beschikbaar op Radio4.nl (of klik hier voor de pdf).

Lees ook:Stemmen voor de Top 400 klassieke favorieten
Lees ook:Stemperiode Radio 4 Top 400 van start
Lees ook:Matthäus Passion nummer 1 in Radio 4 Top 400
Lees ook:Top 400 klassieke favorieten deze week op Radio 4
Lees ook:De 100 beste van Bach

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Klassieke favorieten in de Radio 4 Top 400

  1. B.Baas

    Mmmmh…dacht ik sceptisch, zal een mooi lijstje worden met vooral veel truttige muziekdeuntjes. Vier jaargetijden op 1, eine kleine Nachtmusik op 2 en de Moldau op 3…….Want hoewel de opzet was:
    kies het beste muziekwerk, kun je natuurlijk nagaan dat de meeste kiezers het woord beste vertalen in mooiste. Vandaar dat ik weinig waarde hecht aan zo’n verkiezing. Dat er toch nog veel
    kiezers voor beste hebben gekozen bewijst de positie van Verklärte Nacht en Le Sacre du Printemps;voorts de cellosuites van Bach op 20 !, de onnederlandse herwaardering van Sibelius en de opkomst van de Bach Cantate…. Daarentegen is het gek om Beethovens 6e ver boven de 5e te zien en mahlers 1e ver voor zijn 9e. En sibelius’5e is toch vele malen beter dan Finlandia ? Verder valt de immer overgewaardeerde positie van de werken van Mahler en Bruckner en Sjostakovich op. Mijn conclusie is dan ook dat er nog te veel op populariteit is gekozen, maar toch wat minder dan ik had verwacht. En daar dank ik de initiatiefnemers voor. Toch ook nog wat kritiek: Waarom zijn bijv. de pianoconcerten van Mozart als groep gehanteerd en de Moldau (uit Ma Vlast) als afzonderlijk stuk ? Dit is meten met 2 maten !

      /   Reply  / 
  2. bezem

    doe het eens beter als je het zo goed weet.
    Tot jouw spijt is jouw keuze anders.
    Maak jouw 400 stuks muziek bekend.
    Ik vind dat je zeer tevreden kunt zijn over DEZE aanpak. Ik geniet (ook niet alles is mijn smaak) maar de uitzendingen vind ik prima.

      /   Reply  / 
  3. M.Meijer

    Ik genoot enorm van nr 207, tot huilens aan toe, maar kon alle gegevens zo gauw niet onthouden/noteren.
    Nu ben ik helaas nog steeds digibeet en kan de playlist van de top 400 maar niet vinden !Wel allerlei andere top 400 gerelateerde sites, zucht…….
    En ik wil nr 207 zo graag kopen !
    Wie is er zo vriendelijk om mij de gegevens toe te sturen van nr 207 ????
    Bij voorbaat hartelijk dank !!
    M.Meijer.

      /   Reply  / 
    1. scholt

      207
      Charles Ives
      The unanswered question 00.12
      New York Philharmonic Orchestra
      Leonard Bernstein
      Deutsche Grammophon 4292 202
      en dit zijn de gegevens van nr 2o7

        /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>