Grenzeloos Geluid = drie dagen feest voor alle radioliefhebbers. Met name geïnteresseerden in een genre dat zenders helaas nog maar zelden programmeren: de radiodocumentaire. Ongeveer honderd enthousiaste programmamakers kwamen vrijdagochtend bij elkaar in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis. Die is gevestigd op het voormalige fabrieksterrein aan het Westerpark.
Na een korte introductie begonnen vrijdagochtend de eerste workshops, waarin ervaren radiomakers uit binnen- en buitenland vertellen hoe zij radiomaken en welke technieken ze toepassen. Zelf zat ik, nog wat slaperig van het vroege opstaan (geen ochtendmens), in de schoolbanken bij een interessante workshop.
Verteltechnieken
Berit Hedeman, hoofd van de documentaireafdeling bij de Noorse publieke radio NRK, gaf een les over vertel- en interviewtechnieken. Ze stond uitgebreid stil bij een belangrijk aspect van radio: de kracht van het beeld. Hoe laat je de luisteraar zien wat jij ziet, of door de ogen van de geïnterviewde kijken? Daar zijn verschillende technieken voor.
Eén van de manieren is denken als een cameraman. Ook dan werk je met verschillende shots: van overzichtsbeelden tot close-ups. Precies zo is het met radio. Wil je iemand sympathiek laten overkomen, of de nadruk leggen op zijn of haar verhaal, houd dan de microfoon dichtbij (en andersom natuurlijk op afstand).
Een andere gouden tip is minder doen aan echte ‘storytelling’ (vertellen in de verleden tijd) en méér gebruiken van ‘scene’ (beléven in de tegenwoordige tijd). In het laatste geval beleeft de geïnterviewde iets opnieuw. Vragen naar beelden en details zorgt ervoor dat de luisteraar er middenin zit. Het verhaal komt dichtbij en krijgt kleur.
Loslaten
Tussen de workshops door werden bijzondere producties ten gehore gebracht. Eén daarvan was een aflevering uit de serie ‘Korte cursus loslaten’ van VPRO-radiomaker Jaïr Stein. Hij vertelde een aangrijpend verhaal over het verliezen van zijn vriendin aan een ziekte. Door zijn persoonlijke vertelstijl en het soms laten doorklinken van emoties was ik betrokken aan het luisteren.
Magisch
O ja, vrijdag zat ik voor de verandering aan de andere kant van de microfoon. Renske Akerboom en Nikki Timmermans van de universiteiten van Tilburg en Amsterdam doen onderzoek naar de manier waarop omroepmedewerkers over hun vak denken. Een uur lang vroegen ze mij daarom het hemd van het lijf over radio – en waarom ik dat zo’n magisch medium vind. Was gezellig, dames!
Lees ook:
Impressie Grenzeloos Geluid | 2
Grenzeloos Geluid van start
________________________________________________________________
Lees ook:Grenzeloos Geluid van start
Lees ook:Impressie Grenzeloos Geluid | 2
Lees ook:1 Minuut radio, doe het maar eens
Lees ook:Vierde tip voor Het Geluid van Q-music (juni 2009)
Lees ook:Het Geluid passeert 25.000 euro, Stemband laatste week in
Hallo Thomas,
Leuk je twee verslagen van het Grenzeloos Geluid festival op deze site. Bedankt!
Groetjes, Renske