Achtergrond: 123 keer dezelfde hit in één week

Van het weekend zat ik even te luisteren naar het Franse radiostation NRJ. Hun slogan is ‘hit music only’. En dat klopt ook voor 100%. Luister maar eens een dag naar NRJ en je hoort de grootste hits met gemak vijf maal langskomen. Het kan nog gekker, laatst werd ik door een lezer van Radioactive getipt over een artikel in de New York Times. Het gaat over de hoge rotatie van hits op het popstation WIOQ-FM in Philadelphia. In een bepaalde week kwam het nummer ‘Apologize’ van OneRepublic liefst 123 keer voorbij. Dat is ongeveer één keer per uur, de hele dag, de hele week door.

Volgens het artikel geeft de hoge hitrotatie niet alleen de populariteit van de popnummers weer, het laat ook overduidelijk zien hoe groot de competitie om luisteraars is tussen de radiozenders onderling. In die korte tijd dat mensen luisteren, moeten ze hun favoriete song kunnen horen.

Het is een interessant artikel en ik vraag me bij het lezen af waar de grens ligt. In het bericht worden analisten aangehaald die zeggen dat een (nog) hoge(re) rotatie leidt tot een verdere daling van het aantal luisteraars. Je hoort nu al mensen klagen over de vele herhaling (op de Nederlandse radio) van de grote hits, hoe groot wordt de irritatie wanneer je bepaalde hits ieder uur langs hoort komen? Kortom, hoe ver kunnen we volgens jou gaan? Moeten de Nederlandse hitstations de Amerikaanse zenders hierin volgen?

Lees ook:NRJ blundert met award voor Katy Perry
Lees ook:Breezah-radio
Lees ook:‘Week van het Nederlandse Lied’ op Radio 5
Lees ook:Rapport NPO weerspreekt opmerking staatssecretaris
Lees ook:Erik de Zwart haalt de bezem door Radio Veronica

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>