[Interview] Herbert Visser: “100%NL is echt uniek”

Radiolondon.co.uk)ADHDave en Patricia van Liemt openen morgen om 6.00 uur de officiële programmering van 100%NL, waarvan de website uiterlijk begin volgende week online gaat. De dj’s van de jonge radiozender zijn in de afgelopen maanden in het diepe gegooid, maar bleven volgens Herbert Visser goed boven water. "We draaien om die reden dan ook vaak Spinvis met ‘Ik wil alleen maar zwemmen’ op de zender." Een aantal vragen aan de programmaleider.

100%NL begint morgen officieel. Op welke punten wordt de line-up gewijzigd?

"De dj’s kunnen vanaf vrijdag meer in hun shows uitspoken dan tot dusver. Dat kunnen ook hele spontane dingen zijn. Tot nu toe waren we echt semi-non-stop met af en toe een praatje er tussendoor. Ook komt Nienke Disco ons vanaf vrijdag versterken, iedere werkdag van één tot vijf ‘s middags. En Jeroen Post gaat de vrijdagnacht doen."

Jullie zijn bijna twee maanden in de lucht met een voorlopige programmering. Wat vind je tot nu toe goed gaan en welke zaken behoeven nog verbetering?

"In het algemeen klinkt 100%NL beter dan ik zelf had verwacht. Ik vind het zelf echt een hele leuke zender om naar de luisteren en heb hem ook in mijn vrije tijd vrijwel onafgebroken aanstaan.

100%NL zit aan strakke muziekregels vast, maar daarbinnen hebben we toch mogelijkheden gevonden om lekker onze eigen gang te kunnen gaan. En het allerleukst: er is echt geen enkel ander station dat klinkt zoals 100%NL.

Je kunt er van houden of niet, maar je zult moeten toegeven dat we echt uniek zijn. Uiteraard moet er nog het één en ander worden verbeterd, maar volgens mij kan dat via een – wat je zou kunnen noemen – natuurlijk proces".

Voor sommige presentatoren was radio inderdaad een nieuw medium. Of ze hadden wel radio-, maar nog geen dj-ervaring. Hoe zijn ze begeleid?

"Ze hebben wat theorielessen ‘commerciële radio’ gekregen van de Amerikaanse radioconsultant Mike Haas. Verder zijn ze gewoon in het diepe gegooid. Kon ook niet anders, want ik had 80.000 andere dingen te doen die ook hoogst noodzakelijk waren.

Overigens, ze hebben allemaal bewezen dat ze goed kunnen zwemmen. We draaien om die reden dan ook vaak Spinvis met ‘Ik wil alleen maar zwemmen’ op de zender.

Ik hoor dat de dj’s inmiddels hun angsten voor de techniek hebben overwonnen en nu goed op dreef beginnen te raken. Allemaal hebben ze enkele zeer sterke punten die ze dan ook accentueren."

Wat is precies de doelgroep van 100%NL?

"We richten ons primair op stadsjongeren tot 35 jaar. En daarmee bedoelen we niet alleen de vier grote steden, maar nadrukkelijk ook plaatsen als Heerlen, Eindhoven, Enschede, Arnhem, Nijmegen, enzovoort.

Uiteraard zijn we blij met iedere luisteraar, maar de reden dat we ons vooral op stadsjongeren richten is dat we toevallig in alle grote steden snoeihard te ontvangen zijn, omdat juist daar de zenders staan.

Ook de jonge reizigers, zowel automobilisten als reizigers in het openbaar vervoer, willen we zoveel mogelijk proberen te bereiken. We zetten dan ook zwaar in op verkeersinformatie, die twee keer per uur wordt uitgezonden.

Het FM-pakket van 100%NL is het enige commerciële kavel dat overal op de snelweg goed te ontvangen is. Je kunt van Maastricht naar Groningen, vervolgens naar Utrecht, daarna naar Den Helder, vervolgens weer naar Rotterdam en via Eindhoven terug naar Maastricht rijden, en overal blijf je 100%NL horen."

Jeroen Flink gaat jullie salesafdeling leiden. Hij werkte eerder bij Noordzee FM. Hebben jullie een gezamenlijk radioverleden?

"Niet echt. Eén van de eerste dingen die Jeroen Flink deed toen ‘ie in 1998 directeur van Noordzee FM werd, was mij eruit gooien omdat hij de eigen nieuwsdienst die Noordzee destijds had te duur vond. Het afnemen van het ANP-nieuws bleek op jaarbasis een kwart miljoen gulden goedkoper.

Ik werkte in die tijd als nieuwslezer bij Noordzee. Uiteraard was het op dat moment geen leuk besluit voor me, maar ik realiseerde me dat de beslissing op zakelijke gronden was genomen en niks met mijn persoontje te maken had.

Bovendien heb ik deze aanleiding aangegrepen om iets anders te gaan doen, namelijk het opstarten van de nieuwsdienst ANRS die een paar jaar met aardig wat succes met het ANP heeft geconcurreerd, totdat uiteindelijk besloten werd om ANRS en het ANP samen te laten smelten.

Daarna volgden voor mij weer een aantal leuke jaren bij het ANP. Maar om op je vraag terug te komen, Jeroen Flink is dus vooral binnengehaald bij 100%NL omdat ‘ie een verdomd goeie sales-director is."

Welke inhoudelijke doelstelling hebben jullie voor eind dit jaar?

"Dezelfde doelstelling die we nu ook al hebben, het zo goed mogelijk verkopen van de producten van adverteerders door middel van een lekker klinkend programma dat goed wordt beluisterd in onze doelgroep. Overigens loopt 100%NL vanaf 1 september mee in het luisteronderzoek van Intomart Gfk."

Heb je voor eind 2006 ook een bepaald marktaandeel voor ogen?

"Ja, ik heb een target. Alleen hou ik die lekker voor mezelf."

(c) Thomas Giger

Lees ook:
Dossier 100%NL

________________________________________________________________

Lees ook:[Interview] Herbert Visser
Lees ook:100%NL wordt Radio Noordzee Nationaal
Lees ook:Froukje de Both hoeft niet aan de Tamiflu
Lees ook:Naamswijziging oplossing voor identiteitscrisis 100%NL?
Lees ook:DJ Tiësto inderdaad nieuwe aanwinst Radio 538

1 Reacties // Reageer

One thought on “[Interview] Herbert Visser: “100%NL is echt uniek”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>