“Talpa’s Radio Digitaal april 2008 winstgevend”

Adverteren op Radio 538 is op basis van CPM stukken goedkoper dan op het webplatform Radio Digitaal – één van de nieuwtjes in de lezing van Remco Bos, commercieel manager interactive bij Talpa Radio Nederland, tijdens het iMMovator Cross Media Café. De huidige acht vaste radiokanalen worden "binnen niet al te lange termijn" uitgebreid tot mogelijk het dubbele aantal. Verder komt er dit jaar een tweede versie van de audiospeler.

Door Thomas Giger

Radio Digitaal redeneert dat meerdere nichezenders bij elkáár toch weer een interessant bereik realiseren. Het internetplatform profiteert van de contacten die Talpa Radio al met mediabureaus heeft en van relatief lage kosten. Doordat er al veel uitzendstraten staan, kunnen snel nieuwe kanalen worden toegevoegd. "We maken echte radio; het zijn géén audiostreams zoals Pandora", benadrukt Remco Bos. Radio Digitaal heeft ook jingles, reclames en nieuwsuitzendingen.

Themakanaal

Behalve de acht vaste stations heeft het platform een themakanaal dat van invulling wisselt naar aanleiding van een jaargetijde (Kersthits, Après Ski Radio) of evenement (WK Radio). Laatstgenoemde zender met muziek voor de Oranjesupporter behaalde vorig jaar 180.000 streamstarts, Après Ski Radio in de afgelopen acht weken 300.000. Het hele platform behaalt nu ongeveer 350.000 streamstarts per maand ("Daar zijn we best wel trots op").

Radio Digitaal heeft maandelijks ruim 150.000 luisteraars, waarvan ruim 80.000 unieke bezoekers. Opvallend is de hoge luisterduur per streamstart: 100 minuten. Naar de Nonstop 40 wordt gemiddeld zelfs 4 uur na elkaar geluisterd. Vooral in de middag wordt goed geluisterd, met name door mensen die aan het werk zijn. De meeste luisteraars vallen in de doelgroepen 15-25 en 25-35 jaar.  >>>


Bos: "We zouden op Power FM de Grootste Barbecue Hits kunnen uitzenden, gepresenteerd door dj Calvé." (Foto: Thomas Giger)

Traceren

De helft van die unieke bezoekers heeft zich geregistreerd en naast een e-mail adres ook persoonlijke gegevens ingevuld. Resultaat is een enorme berg data. "Zo kunnen we zien of we vrouwen van 13-19 jaar uit de provincie Flevoland wel goed bedienen. Elke move kunnen we traceren en analyseren. Je kunt zo doelgroepsgewijs een portfolio van stations neerzetten."

Mediabureaus kunnen vanaf begin april bereik kopen in specifieke doelgroepen op basis van CPM (bereik per duizend), maar ook DART (methode waarmee bereik van online campagnes wordt gemeten). Die laatste techniek wordt in dit geval op een radiocommercial toegepast. Adverteerders kunnen een streamspot kopen (reclamefilmpje voor de audio begint), of een banner die in de audiospeler wordt getoond na afloop van hun radiocommercial in het reclameblok.

DJ Calvé

Doordat regels van het Commissariaat voor de Media niet gelden op internet, denkt Talpa Radio ook aan 'in program sponsoring', vertelt Remco Bos: "We zouden op Power FM (één van de webradio's, red.) de Grootste Barbecue Hits kunnen uitzenden, gepresenteerd door dj Calvé. Daar kunnen we een persoon van maken, die de plaatjes aan elkaar praat en tussendoor barbecuetips geeft." Radio Digitaal wil ook voor derden webradiostations faciliteren, zoals voor adverteerders die zich willen profileren. "Binnen een paar weken" gaat de eerste starten.

Bos bleef op de vlakte als het gaat om omzet of inkomsten, maar wilde wel kwijt dat er campagnes draaien van "drieduizend, maar ook van vijftienduizend euro". Voor streamspots zijn de tarieven vanaf 45 euro op basis van CPM, voor radiospots circa 10 euro lager en voor banners "marktconform". Radioconsultant Ad Roland constateerde vanuit de zaal dat die tarieven bij Talpa's Radio 538 veel lager zijn – namelijk slechts een tiende daarvan. De meerwaarde ligt volgens Bos in het "klikbaar maken" van audiocommercials. Eind april 2008 moet Radio Digitaal volgens de targets winstgevend zijn.

Morgen het laatste deel van deze serie van drie achtergrondverhalen.

Zie ook:
Deel 1 | Erik de Zwart: "Radio altijd en overal via mobiel"

Lees ook:‘Deze zomer drie nieuwe kanalen op Radio Digitaal’
Lees ook:Talpa zet hoog in met Radio Digitaal
Lees ook:Talpa: branded webradio en nieuwe distributie
Lees ook:Apr├Ęs-Ski Radio nieuwe doelgroep-testcase van Talpa
Lees ook:“Digitaal gadget is een succes”

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on ““Talpa’s Radio Digitaal april 2008 winstgevend”

  1. wes

    Als Radio Digitaal ook te horen is op de mobiele telefoondiensten van bijv. Erik de Zwart zoals jij schrijft, kan het best wel een succes worden denk ik. Die doelgroepen zijn inderdaad wel interessant voor de adverteerders en ze scoren best wel veel hits op de site, als die cijfers van ze kloppen.

      /   Reply  / 
  2. Gerard

    Interessant concept, Radio Digitaal. SBS en RTL hebben de boot gemist door niet in dit soort nieuwe dingen te stappen, want bij Talpa hebben ze al een enorme kennis opgebouwd tegen de tijd dat anderen ermee beginnen. Alleen of het zo snel rendeert als ze hopen?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>