Florent Luyckx: “Echtheid is de belangrijkste waarde”

De laatste muziekvergadering met de dj’s zit er op en zo is Florent Luyckx nog meer zaken aan het afronden en aan het afsluiten. De zendercoördinator van 3FM vertrekt bij het station om op 1 juni 2009 te starten bij het reclamebureau Y&R Not Just Film. Vlak voor zijn definitieve afscheid bij 3FM had de Volkskrant nog een interview met Florent Luyckx. De scheidend zendermanager vertelt daarin over de veranderingen die hij bij het publieke station heeft doorgevoerd en wat 3FM anders maakt dan bijvoorbeeld de commerciële tegenhangers.


Zes jaar geleden begon Florent Luyckx bij 3FM en trof destijds een onsamenhangende groep aan; er bestonden veel verschillende clubjes makers die niets met elkaar hadden. “Het ene clubje kon uitgesproken negatief kon doen over een ander clubje. De mensen hadden behoefte aan richting. Visie. Aan consequent beleid”, aldus Luyckx. Vanwege al die clubjes heeft de zendermanager een gemeenschappelijk doel geformuleerd en een bepaalde mentaliteit gecreëerd.

Authenticiteit

Luyckx omschrijft 3FM met de steekwoorden ‘jong’, ‘positief’, ’stoer’, ‘vernieuwend’, ‘maatschappelijk betrokken’ en ‘liefde voor muziek’. Dat laatste was volgens de scheidend zendercoördinator vanaf het begin de gemene deler en ‘onderscheidt 3FM van de commerciële zenders en is waar het station voor staat’. Florent: “De belangrijkste waarde is authenticiteit. Dat zou ik op één willen zetten, want zonder die authenticiteit wordt 3FM niet herkend op de liefde voor muziek en de maatschappelijke betrokkenheid.”

Zendingsdrang

Door de stijgende populariteit van de Britse groep Coldplay een paar jaar geleden, kwam er in de slipstream daarvan een hele nieuwe Engelse sound op gang. Luyckx bedacht zich dat 3FM dat moest gaan claimen: “Wij zijn niet bevredigd als we twee uur lang de grootste hits op een rijtje hebben gezet. Er zit ook een soort zendingsdrang in ons. Moet je dit eens horen.”

Daarin verschilt 3FM sterk van de commerciëlen: “We zijn een publieke omroep. Er wordt iets van ons verwacht én we hebben onze eigen ambities. Het is niet zo, zoals bij de commerciële zenders, dat we onze luisteraars geven wat ze willen hebben. Dat is niet onze manier om het publiek aan ons te binden. Het is een ander model. Het ene is niet beter dan het andere, maar het onderscheid is belangrijk.”

Het volledige interview met Luyckx is hier te lezen.

Eindstand

Florent Luyckx verlaat 3FM met mooie cijfers. Het radiostation heeft volgens de laatste luistercijfers een marktaandeel van 8,3%. De ochtendshow van Giel Beelen scoort zelfs 15,4% martkaandeel in de leeftijdscategorie 20-49 jaar. Overigens lijkt het er op dat 3FM nog geen opvolger voor Florent heeft.

Lees ook:Help! Wie volgt Florent Luyckx op?
Lees ook:Florent Luyckx vertrekt bij 3FM
Lees ook:Florent Luyckx raakt rijbewijs kwijt
Lees ook:Wilbert Mutsaers wordt nieuwe zendermanager van 3FM
Lees ook:Giel Beelen uit de kleren in afscheidsvideo Florent Luyckx

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>