Satellietradio: concurrent voor (digitale) etherradio?

Satellietradio komt naar Europa, las ik bij Radio.nl. Het Amerikaanse Worldspace begint volgend jaar in Italië en het Spaanse bedrijf Ondas Media start rond 2010 met 150 radiokanalen. Interessant is dat het niet gaat om schotelontvangers, maar om mobiele ontvangers met antenne voor in de auto, zie foto. En dat de kosten van de ontvanger en het abonnement vrij laag zijn. Wordt satellietradio dé concurrent voor digitale etherradio (en van de analoge distributie)?

Ik zie toekomst voor satellietradio, op voorwaarde dat het aanbod interessant is. Dus niet alleen non-stop muziekkanalen, maar ook stations met nieuws en talk, of servicekanalen met weer en verkeer. En als de satellietbedrijven én radiostations slim zijn, zorgen ze ervoor dat de huidige etherzenders óók in het pakket zitten.

Opkomst

Satellietradio is in de VS al voorzichtig in opkomst. De grootste aanbieders zijn Sirius Satellite Radio en XM Satellite Radio. Ze proberen met personalities als Howard Stern en Oprah Winfrey exclusieve content te bieden en abonnees te trekken. Die twee bedrijven hebben samen nu zo’n 12 miljoen klanten.

Bron: Radio.nl

Lees ook:
Mobiele telefoon: de radio van de toekomst?
DAB-promotor luidt noodklok over digitale etherradio
DAB lijkt Dead And Buried, maar voorlopig beste optie
Talpa zet hoog in met Radio Digitaal
HD-revolutie ook in Nederland
________________________________________________________________

Lees ook:XM Satellite Radio: 1,7 miljoen abonnees meer in 2006
Lees ook:TV-koningin Oprah Winfrey nu ook op de radio
Lees ook:Talpa Radio ‘goes Europe’ met satellietradio
Lees ook:Sony gaat HD-radio ontvangers produceren
Lees ook:Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren

21 Reacties // Reageer

21 thoughts on “Satellietradio: concurrent voor (digitale) etherradio?

  1. Jasper

    XM en Sirius draaien vooral op sport. Want tig kanelen houdt in dat je het live verslag van alle sportwedstrijden door het hele land kunt doorprikken. Dus als je in New York woont, maar stiekem van de LA Lakers houdt, kun je toch alle wedstrijden van de Lakers luisteren. Stern een Oprah zijn alleen maar reclame tools. Hun komst naar satelietradio levert gratis publiciteit op.

    De reclamevrije muziek is voor inwoners op het platteland een verademing omdat ze daar amper radio hebben, en in de grote steden zijn mensen blij dat ze van 15 min reclame per uur af zijn. Tot slot zijn truckers blij dat ze niet meer om het uur van zender hoeven te wisselen.

    In Europa heb je het probleem dat er niet genoeg sport is (op dit moment lopen de baseball play-offs, het college football seizoen, NFL Football, en beginnen de basketball en ijshockey competities), en dat je teveel talen hebt. Daarnaast hebben landen als Nederland al landelijk dekkende zendernetwerken (iets dat de VS niet heeft), en dus voeg je op die manier ook niks toe.

    Ergo: sateliet kan weinig toevoegen in Nederland. Misschien dat het wel wat kan toevoegen in grotere landen als Frankrijk, Duitsland en Polen.

    Tot slot weet ik eigenlijk niet of je zoveel satelieten kunt ophangen dat er 150 kanalen voor iedere taalmarkt in Europa kunt exploiteren.

      /   Reply  / 
  2. radioman

    Denk dat nieuwe technieken niet iets zijn waar de gemiddelde Nederlander interesse in heeft. Veel mensen zijn tevreden met wat ze op de FM, AM en kabel horen en hoeven niet de keuze uit 150 kanalen.

    Het wordt toch alleen maar meer van hetzelfde, dat zie je ook aan het aanbod op tv. Er is gewoon maar ruimte voor een beperkt aantal zenders in de markt, want mensen kunnen de aandacht niet over zoveel zenders verdelen.

    En digitaal satelliet geluid, daar neemt volgens mij niemand een abonnement voor. De meeste mensen zijn niet zo kritisch en vinden het allang best als er een leuk muziekje uit de radio komt.

      /   Reply  / 
  3. Drik-Jan

    Hoi Jasper

    Ik betwijfel of Stern en Oprah alleen maar “tools” zijn zoals jij zegt. Sinds Stern bekend maakte dat hij naar Sirius ging, is Sirius van 600.000 leden naar 3,5 miljoen gegaan.

    Groeten.

    Dirk-Jan

      /   Reply  / 
  4. Jasper

    @ Radioman: Oh ja, dat was ik nog vergeten te zeggen. Met satelietradio heb je in de VS met 1 programmering een slordige 300 miljoen potentiele klanten. In NL 16 miljoen. Wat dat betreft kun je NL beter met Canada vergelijk qua bevolking, al heb je daar weer het voordeel dat er in Canada op veel plekken gewoon geen radio is, omdat er niemand anders is.

    @ Drik-Jan: Jawel hoor. Natuurlijk zijn er ook wat mensen die speciaal voor Oprah of Stern aan de sateliet gaan, maar zeg nu eerlijk zou jij $12.99 (ong $150/jaar) per maand overhebben voor Oprah of Stern?

    Het idee is dat hun “overstap” meer publiciteit genereert dan je ooit in reclame kunt kopen. Stern en Oprah zijn niet voor niets de King en Queen of all Media in de VS.

    Simpel voorbeeld: toen Stern overging heeft hij 20 minuten bij David Letterman gezeten. En een interviewgegeven aan Bill O’Reilly, dat versrpeid over 3 dagen is uitgezonden. Hij heeft een uur lang interview gegeven aan 60 minutes, zeg maar de Amerikaanse Zembla. Een dergelijke exposure van je product kun op geen enkele andere manier regelen.

    Stern verdient niet voor niets een half miljard (exclusief opties en bonussen) in die 5 jaar dat hij voor Sirius gaat werken. En als je denkt dat dat veel geld is, dan kan ik je mensen dat hij dat geld nu al terugverdiend heeft 2,9 miljoen leden a $15/jaar = 435 miljoen, met de conservatieve schatting dat mensen 1 jaar lid blijven. Iedereen die langer lid blijft is pure winst.

    En met Oprah heb je het voordeel dat je al die figuren die zij groot gemaakt heeft (Dr Phil en zo) er min of meer gratis bij krijgt.

    Dus: ja, zij verzorgen content, en er zijn mensen die daarvoor lid worden. Maar veel belangrijker is dat zij constant publiciteit genereren voor het product satelietradio, die onbetaalbaar is.

      /   Reply  / 
  5. Jasper

    Sorry: typfoutje in de berekening

    2,9 miljoen x $150/jaar = 435 miljoen

      /   Reply  / 
  6. Joost

    Er is nog een probleem, want Nederland is in vergelijking met het Amerikaanse platteland net één grote stad. Dit komt de ontvangbaarheid niet ten goede. Het is ook niet voor niets dat Sirius en XM in bijvoorbeeld New York steunzenders heeft.

      /   Reply  / 
  7. Drik-Jan

    Jasper,

    Helemaal waar wat je zegt hoor, echter, er zijn dus heel wat mensen die 13 dollar per maand over hebben voor Howard Stern.

    En dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat sommige van zijn luisteraars al 20 jaar lang iedere dag met hem opstaan, en hem nu ongecensureerd en zonder reclame ( a 23 minuten ) kunnen krijgen.

    De grootste boost voor Sirius is Howard Stern geweest. Er werd dan ook enkele maanden over “The Howard Stern effect” gesproken. In die maanden was te zien dat Sirius keihard inliep op XM. Dankzij Stern.

    Daarbij is het inderdaad de grootste marketing machine die je kan hebben. Dat is naast de content hetgene wat je koopt.

      /   Reply  / 
  8. Jasper

    @ Drik-Jan: Het klopt dat Stern een enorme boost voor Sirius geweest is. Maar ik blijf vinden dat dat vooral door zijn publiciteitsgolf komt. Als je naar de de stijging van het ledenaantal kijkt, zie je dat dat al lang begon te stijgen voordat Stern overstapte. Mensen *konden* toen nog niet eens naar Stern luisteren. Sterker nog, hij stond zo exclusief onder contract van K-Rock dat hij vrijwel niks voor Sirius mocht doen.

    Maar de mediastorm om zijn vertrek heeft gewoon veel mensen bekend gemaakt met het product sateliet radio, en het merk Sirius. Want voor Stern waren ze toch het kleine broertje van Sm, en nu gaat het geloof ik redelijk gelijk op.

    Bij XM liepen ze dan ook voor omdat die meer sport hebben. Maar ja, een sportcontract tekeken levert veel minder publiciteit op dan Stern of Oprah tekenen.

    Trouwens best irritant hoor, dat de sporten exlusief verdeeld zijn over Sirius en XM.

      /   Reply  / 
  9. Thomas

    Leuke discussie ontwikkelt zich hier, het begint al aardig op een forum te lijken :-) .

    Jasper schreef:
    “Het klopt dat Stern een enorme boost voor Sirius geweest is. Maar ik blijf vinden dat dat vooral door zijn publiciteitsgolf komt.”

    Stern zelf is natuurlijk ook een ‘King’ in het genereren van publiciteit in ‘All Media’. Een paar maanden geleden zat hij bij David Letterman, naar aanleiding van zijn public fight met CBS-topman Les Moonves. Daarin presteerde hij het om in vijf of zes zinnen achter elkaar met nadruk ‘Sirius Satellite Radio’ te noemen, overduidelijk reclame! En dát heeft CBS er niet uitgeknipt, dat snap ik dan niet..

      /   Reply  / 
  10. Thomas

    O ja, on-topic, ik denk inderdaad ook dat personality’s waar mensen door de jaren heen een band mee hebben opgebouwd, zoals Oprah, zoals ook Stern, het verschil kunnen maken voor een nieuwe dienst als satellietradio.

      /   Reply  / 
  11. Erwin

    Ik kan niet wachten tot het zover is. Dit is echt de toekomst. Het zou ook leuk zijn als Oprah en Howard Stern dan zich op europa gaan richten want er zitten hier heel wat liefhebbers van hun programma’s.

      /   Reply  / 
  12. Thomas

    Uit de nieuwsbrief van Billboard Radio Monitor:

    “Sirius Satellite Radio today announced that it ended the third quarter with 5.1 million subscribers, having added 441,101 since July 1.”

    Bijna een half miljoen abonnees erbij, dat zijn aardig wat dollars..

    “Rival satcaster XM Satellite Radio said today that it signed up more than 285,000 new net subscribers during Q3, for a total of 7.2 million.”

    Ook aan het groeien dus, maar minder sterk dan Sirius. Ik dacht trouwens altijd dat díe de grootste was, maar da’s dus (nog) niet zo..

    “Shares in Sirius and XM fell in morning trading as analysts found their third-quarter subscription figures disappointing.”

    Kennelijk doet satellietradio het voor de beléggers nog niet goed genoeg. Omdat er nog altijd geld bij moet?

      /   Reply  / 
  13. Joost

    Erwin zei: “Het zou ook leuk zijn als Oprah en Howard Stern dan zich op europa gaan richten want er zitten hier heel wat liefhebbers van hun programma’s.”

    Als het om honderd personen gaat dan is het veel.

      /   Reply  / 
  14. Erwin

    @Joost: heb jij daar onderzoek naar gedaan dan? Volgens mij zijn het er namelijk veulll meer.En ik heb het over Europa he, niet alleen Nederland…

      /   Reply  / 
  15. Jasper

    @ Erwin: Er is geen martk voor Stern en Oprah in Europa omdat ze geen enkel idee hebben wat zich hier afspeelt. En dus zal hier nooit de band met hun publiek ontstaan die ze in de VS hebben 960150

      /   Reply  / 
  16. Danny Moerkerke

    Dat laatste klopt wel Jasper, maar de drijvende kracht achter satellietradio is en blijft unieke content, of dat nou sport, Oprah of Stern is. Dat draait niet alleen maar om een “publiciteitsgolf”, zij zorgen wel degelijk voor veel nieuwe abonnees.

    Als je dus iets goeds kunt brengen kan dit in Nederland wel degelijk aanslaan, maar dan moet je niet aankomen met wat er nu al op de radio is.

      /   Reply  / 
  17. Erwin

    @Danny: Precies. Niets aan toe te voegen.

      /   Reply  / 
  18. Drik-Jan

    Hoi!

    Ik geloof ook in satteliet radio in nederland. Het gaat even duren uiteraard (want eerst de techniek, dan nog mensen bekend maken, en dan mensen die zich gaan abboneren ) dus ik zie het pas over een jaar of 5 a 6 ontstaan.

    Echter, zolang je goeie exclusieve content brengt, lukt het altijd.

    Misschien is het voor een gedeelte de publiciteit die Stern aan Sirius heeft gegeven, maar met Stern is het heel simpel : Hate him or Love Him. De mensen die satelliet al niet interessant vonden, en stern ook niet, gingen zich in die tijd niet abboneren.

    De hard-core fans van Stern hebben gezorgd dat ze Sirius in huis hebben gehaald. Dat is de stijging. Waarom is het anders zolang op 600.000 blijven steken?

    Natuurlijk zijn er mensen die denken ” goh, what’s the fuzz about” en ook Sirius geprobeerd hebben. Maar een stijging van 600.000 naar 5.1 miljoen in 2 jaar kan nooit alleen maar publiciteit zijn.

      /   Reply  / 
  19. Jasper

    @ Danny en Drik-Jan:

    Natuurlijk speelt de content van Stern wel mee, maar niet alleen. Nogmaals: de ledenaantallen van Sirius zijn al flink gaan stijgen VOORDAT Stern overstapte. Tussen de aankondiging van Stern’s overstap en zijn daarwerkelijke overstap zijn 2,7 miljoen mensen lid geworden.

    Die zijn dus allemaal *niet* lid geworden vanwege Stern, want Stern zat dus nog gewoon in de ether…..

    Maar die mensen hoorden wel een jaar lang allerlei nieuwsberichten over satelietradio, en werden daardoor bekend met het idee. ZE zijn eens de winkel in gelopen, en hebben bedacht dat het een goed product voor de was.

    Ff wat linkjes? Dat kan (van de concurrent, sorry Thomas):

    http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2006/01/102788.html

    En hier een schatting dat Stern zelf Sirius “maar” anderhalf miljoen leden gaat opleveren.

    http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2006/01/102788.html

      /   Reply  / 
  20. ruud

    Satellietradio kan in NL een succes worden en is een zeer wel mogelijk alternatief voor DAB DRM en hoe het allemaal mag heten.

    Veel makkelijker te implementeren, geen frequenties nodig van overheid, geen masten etc.

    Maar het moet wel gratis voor de luisteraar!!

    Het hangt ervan af wat de kosten zijn om ca 150 kanalen op ons land los te laten, maar als alle bestaande zenders en nieuwe meedoen kunnen die elk voor een overzichtelijk bedrag de lucht in. 100% dekking, misschien nog eenn eind buiten NL.
    Doe het samen met Vlaanderen en het wordt nog iets haalbaarder.

    Mensen zullen zo’n ontvanger kopen als ze daar alle zenders op kunnen ontvangen (dus ook alle regionalen) en meer.
    Alleen voor Lokale Omroepen wordt dit moeilijk.

      /   Reply  / 
  21. Richard

    Ik ben voorstander van satelietradio,ben 2jaar geleden in canada geweest en het was perfect,goede muziek geen reclame en overal ontvangst.
    Ik rij voor mijn werk veel door europa,landen zoals frankrijk en spanje,en daar valt het zwaar tegen kwa muziek,er wordt meer gepraat dan muziek gedraait.
    Nu is het mijn vraag kan ik met zo`n amerikaanse of canadese sateliet ontvanger voor in de auto die satelietradiozenders ontvangen hier in europa?
    Wie kan mij meer informatie hier over geven?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>