Q-music blijft tweede zender in België

In Nederland is Q-music met ruim zeven procent marktaandeel nog de vijfde radio-zender. In België is het feel good station de op één na grootste zender. Dinsdag (26/02) heeft het Vlaamse Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers bekend gemaakt en daaruit blijkt dat Q-music de tweede grootste zender van België blijft. Alleen Radio 2 is nog groter dan het zusje van het bij ons bekende Q-music.

Q-music België is net als de Nederlandse zender onderdeel van de VMMa, de Vlaamse Mediamaatschappij. In de cijfers over de (lange) periode augustus-december 2007 heeft Q-music een marktaandeel van 17,6 procent. De grootste radiozender in België is echter Radio 2 dat in de rapportageperiode een marktaandeel van niet minder dan 29,3 procent behaalde.

In vergelijking met de vorige luistercijfers van het CIM is het marktaandeel van Q-music stabiel gebleven. Dagelijks bereikt de Vlaamse Q bijna 996.000 luisteraars. In de doelgroep 18-44 jaar haalt de radiozender een marktaandeel van 29,1 procent.

België heeft minder radiostations dan Nederland en dat zie je ook duidelijk terug in de marktaandelen; de Belgische Radio 2 heeft bijna dertig procent marktaandeel en Q-music heeft in België een markt-aandeel dat ruim 10 procentpunten hoger ligt dan in Nederland.

Dat de verschuivingen per meting ook groot kunnen zijn, laat het voorbeeld van de commerciële zender 4FM zien. De zender zag haar marktaandeel stijgen van 5,1 naar 6,0 procent. Daarmee maakt de tweede Vlaamse commerciële radiozender het verlies van de vorige meting deels goed, toen zakte de zender namelijk terug van 6,9 naar 5,1 procent. Dat de verschillen per rapportage in vergelijk met de Nederlandse zo groot zijn, kan mede veroorzaakt worden door de lange periode waarop de luistercijfers betrekking hebben.

Toekomst Q in Nederland

Q-music in Nederland volgt in grote lijnen de (succesvolle) strategie van Q-music België. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de acties van het radiostation. IJsblokken laten smelten, het raden van een bepaald geluid, het zijn allemaal acties die al uitgebreid aan bod zijn gekomen in België. Het mooie is dat Nederland met dat soort zaken kan leren van eventuele fouten die de Vlamingen tegengekomen zijn. Dit lijkt een goede basis voor Q om in Nederland nog verder te groeien. De afgelopen jaren -na de overname van Noordzee 100.7FM- is de zender al gegroeid van rond de vijf procent marktaandeel naar ruim zeven procent op dit moment. Maandag 10 maart 2008 komen Ruud de Wild en Jeroen Kijk in de Vegte Q-music in Nederland versterken, wat wellicht nog een positieve impuls aan de groei kan geven.

Meer over luistercijfers:
- Radioactive.blog.nl/luistercijfers

Lees ook:Grootste radiozenders België versterken positie
Lees ook:4FM wil omhoog, maar moet nog wel ver klimmen
Lees ook:Luistercijfers Belgische radio eerste helft 2008
Lees ook:Q-music België ook over op het nieuwe logo
Lees ook:MNM scoort daadwerkelijk minder dan voorganger

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Q-music blijft tweede zender in België

  1. Laila

    Q-Music maakt echt de beste radio in heel Nederland. Ik word wakker met Q-music en dat is heel fijn wakker worden. Mijn complimenten! Q-Music will never die.

    X

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>