Waarom verkoopt John de Mol zijn Vlaamse 4FM?

Zeer interessante ontwikkelingen bij onze zuiderburen: de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) neemt het commerciële radiostation 4FM over van Talpa Radio en heeft dus naast (de Vlaamse) Q-music een tweede zender om een blok te vormen richting de commerciële, maar vooral publieke concurrenten. Daarmee is de VMMa na een bezuinigingsperiode weer aan het investeren – en ontstaat intussen in Vlaanderen een duopolie op radiogebied.

Want de Vlaamse radiomarkt telt nog maar twee landelijke spelers: de publieke VRT met vijf radiostations en de commerciële VMMa, met nu dus twee zenders. Sinds een wijziging van de Vlaamse mediawet is dit laatste toegestaan, mits de eigenaar van twee landelijke radiostations niet ook (een) regionale omroep(en) bezit. Roularta Media Group (net als de Persgroep voor de helft eigenaar van de VMMa) zal daarom het regionale Radio Mango afstoten.

Concentratie

Helemaal onverwacht is deze move niet, want de nieuws-, sales- en administratieve afdelingen van 4FM en Q-music werkten al voor een deel samen. Financiële details rond de overname zijn nog niet bekend. Televisiebedrijf SBS Belgium is er niet blij mee en stelt vragen bij de 'toenemende concentratie van het radiolandschap'.

Begrijpelijke uitspraak, want SBS heeft in Vlaanderen óók radioplannen en ziet de concurrent op een 2-0 voorsprong komen. Maar ze hebben ten aanzien van die mediaconcentratie wel een punt. De beschikbare frequenties voor landelijke commerciële radio in Vlaanderen komen nu in handen van één partij.

RTL

Een vraag die bij mij opkomt, is waarom Talpa Radio eigenlijk van 4FM af wil. Is het voor RTL/Bertelsmann, dat volgens aanhoudende geruchten Tien en de radioactiviteiten van Talpa wil overnemen, een blok aan het been? Als John de Mol wil stoppen met media, zou dan ook het Deense Radio 100FM verkocht kunnen worden. Maar het lijkt mij dat voor RTL die buitenlandse zenders juist ook interessant zijn.

Is de 7 procent marktaandeel van 4FM in Vlaanderen John de Mol dus gewoon te weinig? Hij was immers ook niet tevreden met de kleine 6 procent van Noordzee FM in Nederland en verkocht de zender aan de Persgroep om marktleider Radio 538 te kopen. Of was het voor De Mol gewoon een goede investering die nu met winst wordt doorverkocht?

Bron: VRTNieuws

Zie ook:
België krijgt mogelijk nieuwe commerciële radio
Roularta Media Group: "VMMa wordt niet verkocht"
Vlaams moederbedrijf Q-music gaat opnieuw saneren
Q-Music wil meerdere radiostations in Vlaanderen
4FM wil omhoog, maar moet nog wel ver klimmen

Lees ook:Roularta Media Group: “VMMa wordt niet verkocht”
Lees ook:Radiozenders debet aan lagere winst De Persgroep
Lees ook:Q-music wordt op termijn onderdeel van PCM
Lees ook:Nostalgie op de Belgische radio
Lees ook:België krijgt mogelijk nieuwe commerciële radio

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Waarom verkoopt John de Mol zijn Vlaamse 4FM?

  1. Rob

    Denk dat laatste. De Mol is gewoon een zakenman. 538 zal hij net zo goed verkopen, als hij er een goede prijs voor krijgt, dat zei zelfs zijn directeur J.W. Bruggenwirth in Adformatie zoals ik hier las.

    Ben wel benieuwd naar de verkoopprijs van 4FM, weet iemand dat? Er komen insiders genoeg hier op het blog. Tof dat je nog even on-air bent trouwens!

      /   Reply  / 
  2. David de Jong

    Thomas, ter jouw informatie:
    4FM en Radio 100FM zijn NIET in handen van Talpa Radio BV/Talpa Media Holding NV. 4FM en Radio 100FM zijn van Talpa Beheer BV, de BV die voor 100 % in handen is van John de Mol. Oftewel welke deal er ook komt, de buitenlandse radiozenders van Talpa Beheer BV vallen er buiten.

    RTL heeft niets in Denemarken, dus wat hebben ze er met evt alleen een radiostation te zoeken. En in Vlaanderen is RTL al actief met Radio Contact Vlaanderen. Blijkbaar is RTL in Vlaanderen niet met uitbreiding bezig om zich bij De Mol te hebben gemeld.De Vlaamse markt is moeilijk te vergelijken met Nederland. Hij is kleiner en marktaandelen moeten anders worden uitgelegd en kan je niet EEN-op-EEN op Nederland leggen. Daarnaast kan het best zo zijn dat inderdaad De Mol zich an het richten is op andere zaken…

    PS niet Jan Willem Bruggenwirth, maar Marc Nanning bekommert zich namens John de Mol over 4FM en Radio 100FM…

      /   Reply  / 
  3. Filip

    Wat Radio Contact Vlaanderen betreft, daar is RTL absoluut niet blij mee. Is verlieslatend tot en met. De waarheid is en blijft dat de VMMA 4FM aangekocht heeft a) om de concurrentie met Kioe aanzienlijk te reduceren (dankzij een wetswijziging) en b) omdat men als de duivels was voor een mogelijke samenwerking tussen De Mol en RTL. En nog dit…het zou me niet verbazen dat RTL binnenkort in Wallonië flink in de prijzen gaat vallen….

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>