Je eigen BBC-radiostation

Creative Future, het lijkt een reclame pay-off. Maar deze naam heeft de Britse publieke omroep toegekend aan haar toekomstvisie, die gisteren bekend werd. Consumenten gaan binnen nu en een paar jaar totaal anders luisteren en kijken, is de verwachting. Daarom wil de BBC haar publiek beter gaan bedienen, via (verrassend…) multimedialiteit en interactiviteit. Eén van de nieuwe diensten is gepersonaliseerde radio.
"The second wave of digital will be far more disruptive than the first and the foundations of traditional media will be swept away, taking us beyond broadcasting. (…) On-demand changes everything. It means we need to rethink the way we conceive, commission, produce, package and distribute our content", aldus directeur Mark Thompson in het persbericht.

Maar liefst tien werkgroepen van programmamakers en mediadeskundigen hebben een plan opgesteld, dat in 2012 moet resulteren in een modern aanbod, via nieuwe vormen van distributie. Zo komt er meer audiovisuele en zogeheten user-generated content. Over dit laatste kun je lezen in het achtergrondartikel
De journalist als informatiegids.

De Britse publieke omroep wil vooral de jeugd beter bereiken door het lanceren van een nieuw merk, een multimediaal platform dat vooral tieners moet aantrekken. Voorbeelden zijn een website als My Space, waar bezoekers eenvoudig een weblog kunnen openen en video’s uploaden, maar ook via webradio’s waar luisteraars zélf de playlist bepalen.

Overigens is niet iedereen blij met de plannen, onder meer omdat ze veel banen zullen kosten. Als content meer en meer door het publiek wordt gemaakt, zijn er natuurlijk minder programmamakers nodig. Bovendien kosten de nieuwe plannen geld. De BBC wil ze bekostigen door het schrappen van maar liefst 4000 arbeidsplaatsen, schrijft de site Webwereld.
________________________________________________________________

Lees ook:Op zoek naar balans tussen oude doelgroep en jonge aanwas
Lees ook:Koekje van eigen deeg voor Rutger Castricum (PowNed)
Lees ook:D66 wil 200 miljoen bezuinigen op publieke bestel
Lees ook:Publieke radiozenders winnen 1,3% in 2009
Lees ook:Wakker Nederland splitst zich duidelijk af van De Telegraaf

1 Reacties // Reageer

One thought on “Je eigen BBC-radiostation

  1. Kid Kelly

    Toch wel vooruitstrevend, die degelijke BBC. Maar 4000 (vier-duizend!) mensen op straat zetten, da’s minder degelijk…

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>