Rubriek: Reclame

Berichten over adverteerders, hun doelgroepen en de manier waarop ze deze via reclame bereiken

Minder dan tiende van reclamegeld naar radio

Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar bijna 477 miljoen euro uitgegeven aan radio- reclame. Dat blijkt uit cijfers in het Jaarboek Bruto Mediabestedingen van Nielsen Media Research, dat binnenkort verkrijgbaar is. De radiobestedingen groeiden in 2006 met vijf procent, even veel als het jaar daarvoor. De radio speelt echter een minder grote rol dan de branche graag zou willen, zo

Lees verder...

Sky Radio selectief in communiceren luistercijfers

Sky Radio zet zich de laatste tijd af tegen concurrenten. In Adformatie werd onlangs een advertentie geplaatst met als kop:waar Adformatie zélf overigens ook over schreef. Maar het blijft niet bij deze (ludieke) advertentie in het blad voor mediaplanners en adverteerders.

Lees verder...

Internet en radio: samen sterke reclamecombinatie

Internetreclame heeft veel meer impact als tegelijk radiocommercials worden ingezet, zo blijkt uit onderzoek van het Radio Advertising Effectiveness Lab in de Verenigde Staten. Bij een combinatie van internet en radio blijft de boodschap bij 27 procent van de doelgroep hangen, bij internet alléén is dat een stuk minder met 6 procent. Ook interessant is

Lees verder...

KPN opnieuw grootste radioadverteerder in 2006

KPN was vorig jaar opnieuw met afstand de grootste radioadverteerder van Nederland. Het telecombedrijf investeerde ruim 13,8 miljoen euro bruto in radiospots, tegen 10,7 miljoen in 2005. Ook toen was het bedrijf de beste radioklant. Dat blijkt uit een overzicht dat Nielsen Media Research maakte van de bruto mediabestedingen op radiogebied. Nederlandse radiozenders draaiden een

Lees verder...

Adverteerders besteden 8 miljoen euro meer aan radio

Adverteerders hebben vorig jaar 236 miljoen euro besteed aan radioreclame, 8 miljoen meer dan in 2005 en een groei van 3,4 procent (bedragen zijn afgerond). Dat meldt het Radio Advies Bureau, dat radio onder adverteerders promoot en daarnaast opdrachtgever is van het Intomart-luisteronderzoek. Mooi nieuws voor de branche (of moet ik zeggen: de aandeelhouders), al

Lees verder...

Kort maar krachtig: nieuw adverteerdersconcept BNR

BNR Nieuwsradio is vandaag – naar eigen zeggen als eerste in Nederland – begonnen met radiospots die maar vijf seconden duren. Het station deed de inspiratie op in de VS, waar deze commercials ook wel adlets worden genoemd. Dit is dus een andere spotvorm dan de zogeheten reminder, die ook vaak wordt toegepast. Een reminder

Lees verder...

Q-music scoort hoogst in ‘Kerstrapport’ Adformatie

Q-music is winnaar van het traditionele Kerstrapport van reclamevakblad Adformatie. Daarmee komt het radiostation van niets op één binnen in de jaarlijkse ranglijst van door mediabureaus en adverteerders meest gewaardeerde mediabedrijven, die hierover ondervraagd zijn door bureau Interview-NSS. Uit alles blijkt dat Q-music als merk veel meer wordt gewaardeerd dan het voormalige Noordzee FM. Radioactive

Lees verder...

Tv-reclamebesluit precedent voor Europese radio?

Tv-zenders hoeven reclamespots binnenkort niet meer in blokken uit te zenden. Tenminste, als het aan de Europese mediaministers ligt. Als ook het parlement akkoord gaat, betekent dit onder meer dat zenders hun reclamespots over het hele uur mogen verdelen, dus vaker dan de huidige limiet van drie onderbrekingen per uur. Twaalf minuten per uur blijft

Lees verder...

STER biedt radiozendtijd tegen nettokosten per grp

De STER biedt adverteerders binnenkort een nieuwe manier van radiozendtijd inkopen, namelijk tegen nettokosten per grp (gross rating point, ofwel het bereiken van één procent van een bepaalde doelgroep). Dat meldt Adformatie. Voordeel voor adverteerders is dat ze van tevoren weten wat een campagne ze gaat kosten. Ze kunnen ook zelf het gewenste uitzendschema samenstellen

Lees verder...