Rubriek: Luistercijfers

Publicatie en analyse van luistercijfers en marktaandelen van de Nederlandse commerciële en publieke radiostations

Luistercijfers februari-maart 2009: Radio 538 terug aan kop

Radio 2 weet ieder jaar rond december en januari het marktleiderschap te pakken door middel van hun populaire Top 2000. De goed beluisterde lijst zorgt ervoor dat het publieke station in december en de maanden daarna het meest beluisterd wordt van alle landelijke radiostations in Nederland. Maar net als ieder jaar moet Radio 2 die plek

Lees verder...

Luistercijfers radio januari-februari 2009

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donderdag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage betreft de periode januari-februari 2009. Het publieke Radio 2 is met een marktaandeel van 10,8 procent nog steeds de grootste nationale zender, maar dat is wel twee volle procenten minder dan tijdens de vorige meetperiode (dec’08-jan’09). Radio 538 volgt op de tweede

Lees verder...

Radioluistertijd in 2008 ruim 4 procent gestegen

Uit het Continu LuisterOnderzoek blijkt dat er in 2008 meer naar radio is geluisterd. De gemiddelde luistertijd per dag is gestegen van 186 minuten in 2007 naar 194 minuten in 2008, een stijging van 4,3%. Uit het onderzoek Radio Basisondervraging 2008 (uitgevoerd door Intomart GfK) blijkt dat steeds meer Nederlanders naar radio via internet luisteren,

Lees verder...

Luistercijfers radio december-januari: Radio 2 blijft 1

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donderdag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage betreft de periode december 2008-januari 2009 en daar waar Radio 2 een periode eerder nog de grootste was door de Top 2000, verstevigde het publieke radiostation haar positie als marktleider deze periode nog verder. Radio 2 wist over december-januari 12,8% van de

Lees verder...

Luistercijfers november-december: Hoe kan het ook anders…

Het mag geen verrassing meer heten, wanneer de luistercijfers over december bekend worden gemaakt, staat bij voorbaat al bijna vast dat Radio 2 in de laatste maand van het jaar er met de hoofdprijs vandoor gaat. Het radio-evenement Top 2000 trekt veel luisteraars die lange tijd naar Radio 2 luisteren waardoor die zender al jaren de

Lees verder...

Luistercijfers radio oktober-november 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donderdag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode oktober-november 2008. Uit de cijfers blijkt dat Radio 538 nog altijd de grootste zender in Nederland is, al moet de marktleider 0,2% inleveren ten opzichte van de vorige periode. De rangorde van de eerste zeven landelijke radiozenders is hetzelfde als in de vorige

Lees verder...

Luistercijfers radio september-oktober 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode september-oktober 2008. Uit de top drie is Radio 538 opnieuw de grootste, de zender loopt uit op de nummers twee en drie die beiden wat marktaandeel verliezen.

Lees verder...

Luistercijfers radio augustus-september 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode augustus-september 2008. Uit die cijfers blijkt dat Radio 538 opnieuw marktlei-der is, vóór Radio 2 en Sky Radio.

Lees verder...

Luistercijfers radio juli-augustus 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode juli-augustus 2008, midden in de zomer dus. Heeft het feit dat veel mensen op vakantie zijn geweest invloed op de markt-aandelen? Of zijn er structurele verander-ingen te zien?

Lees verder...

Online radio bedraagt 3,5% van totale luistertijd

Online radioluisteren wint steeds meer aan populariteit, maar hoe groot is het aandeel van online radio eigenlijk? Uit recent onder-zoek van Continu LuisterOnderzoek (van juni-juli 2008) blijkt dat Nederlanders die via internet naar radio luisteren, hier gemiddeld 70 minuten per dag aan besteden.

Lees verder...

Luistercijfers radio juni-juli 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode juni-juli 2008, een periode waarin doorgaans veel jongeren op vakantie gaan en dat heeft in het verleden vaak geleid tot een kleine daling bij de typische jongeren-zenders. Dit jaar weer?

Lees verder...

Beklimming Alpe d’Huez ook een top in online streams

De NOS pakte dit jaar groots uit wat betreft het verslaan van de Tour de France. Naast de live tv-beelden van de wielerkoers bracht Radio 1 net als in de voorgaande jaren 'Radio Tour de France. Zowel beeld als geluid waren live te volgen via de internetstreams van de NOS en daar is volop gebruik

Lees verder...

Lijstje: Leeftijden luisteraars radiostations

Adverteerders richten zich met hun kostbare reclamegeld het liefst op de groep 'boodschappers' in de leeftijd van 20-49 jaar. Radiostations richten zich vervolgens ook graag op die doelgroep waar de adverteer-ders grof geld voor neertellen. Maar hoe oud zijn de luisteraars van de Nederlandse radio-stations eigenlijk? Radioactive zet de zenders en de leeftijden op een

Lees verder...

Analyse | Luistercijfers radio mei-juni 2008

Eind vorige week publiceerde Intomart Gfk de meest recente luistercijfers wat betreft radio. De rapportage besloeg de periode mei-juni 2008 en de meest opmerkelijke verschuivin-gen ten opzichte van de voorgaande periode (april-mei 2008), waren de stijgers Q-music, Slam!FM en 100%NL. De marktaandelen per zender zeggen niet altijd evenveel, vandaar deze diepgaandere analyse waarin we ook kijken

Lees verder...

Luistercijfers radio mei-juni 2008: grote verschuivingen

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode mei-juni 2008. Ten opzichte van de voorgaande periode zijn er relatief grote ver-schuivingen zichtbaar. Radio 538 blijft markt-leider (12%) en nummer twee blijft Radio 2 (9,4%), al levert het station 0,5% van haar marktaandeel in.

Lees verder...