Luistercijfers november-december: Hoe kan het ook anders…

Het mag geen verrassing meer heten, wanneer de luistercijfers over december bekend worden gemaakt, staat bij voorbaat al bijna vast dat Radio 2 in de laatste maand van het jaar er met de hoofdprijs vandoor gaat. Het radio-evenement Top 2000 trekt veel luisteraars die lange tijd naar Radio 2 luisteren waardoor die zender al jaren de grootste is in december. Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donderdag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage betreft de periode november-december 2008 en… inderdaad hoe kan het ook anders, Radio 2 is opnieuw de grootste zender in dat tijdsvak.

Radio 2 behaalde een marktaandeel van 12,4% over de periode november-december, terwijl dat over oktober-november nog 9,7% was. Een aanzienlijke stijging dus en ook hoger dan over dezelfde laatste twee maanden van 2007, destijds kwam Radio 2 uit op 10,7% en moest het Radio 538 (10,8%) nog voor zich dulden (over december ’07-januari ’08 maakte Radio 2 dat goed met 12,1%).

November-december 2008

Hieronder staat het overzicht van de Nederlandse radiostations en hun marktaandelen. Achter de naam van het station zie je het luisteraandeel over de periode november-december 2008 met daarachter tussen haakjes het aandeel een periode eerder (oktober-november).

1. Radio 2 / 12,4% (9,7%)
2. Radio 538 / 10,0% (11,2%)
3. Sky Radio / 9,7% (8,9%)
4. Radio 3FM / 8,0% (8,0%)
5. Q-Music / 6,8% (6,7%)

6. Radio 1 / 6,5% (6,9%)
7. Veronica / 5,7% (6,1%)
8. Radio 5 / 2,8% (2,8%)
9. Radio 10 Gold / 2,8% (2,8%)
10. 100%NL / 2,7% (2,6%)

11. Arrow Classic Rock / 2,5% (2,8%)
12. Classic FM / 2,3% (2,3%)
13. Radio 4 / 1,9% (1,9%)
14. Slam!FM / 1,7% (2,0%)
15. BNR Nieuwsradio / 0,7% (0,8%)

16. Arrow Jazz FM / 0,7% (0,8%)
17. Caz! / 0,4% (0,5%)
18. TMF Radio / 0,4% (0,5%)
19. Kink FM / 0,2% (0,2%)
20. Radio 6 / 0,2% (0,2%)

Het hogere luisteraandeel van Radio 2 lijkt met name ten koste te gaan van Radio 538: 10,0% tegen 11,2% een periode eerder. Sky Radio, in december ‘The Christmas Station’, wist in november-december 2008 te stijgen van 8,9 naar 9,7 procent marktaandeel.

Zie ook:
- Luistercijfers radio oktober-november 2008
- Luistercijfers radio september-oktober 2008

Lees ook:Luistercijfers radio december-januari: Radio 2 blijft 1
Lees ook:Luistercijfers radio nov-dec 2009: Radio 2 aan Top
Lees ook:Luistercijfers radio oktober-november 2009
Lees ook:Luistercijfers radio oktober-november 2008
Lees ook:Luistercijfers radio september-oktober 2009: 3FM over de 9% marktaandeel

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Luistercijfers november-december: Hoe kan het ook anders…

  1. JerOeen

    Wel opvallend dat 3FM geen stijging heeft, serious request is toch niet zo’n een succes?

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    Of Serious Request heeft het luisteraandeel juist op peil gehouden…

      /   Reply  / 
  3. Mich

    Misschien is het wel zo dat het meerendeel van de mensen serious request kijkt via tv en niet luistert via de radio.

      /   Reply  / 
  4. Jorn

    Die mogelijkheid bestaat ook Mich, Ziggo (sponsor van Serious Request) zond alles 24 uur per dag live uit, net als Nederland 3 die er veel zendtijd aan besteedde.

    Je moet overigens niet vergeten dat de luistercijfers de verdeling van de luistertijd over de radiostations laat zien. 8,0% voor 3FM betekent dat acht procent van alle tijd dat Nederlanders ouder dan 10 jaar radio luisterden, afgestemd werd op 3FM. Een evenement als Radio 2 Top 2000 gaat puur om de muziek en dat kan de luistertijd flink verhogen, terwijl de actie van 3FM meer gericht was op het goede doel. Wat ik wil zeggen, 3FM heeft wellicht meer luisteraars (aantal mensen) aan zich weten te binden eind december, maar de tijd die totaal geluisterd werd naar 3FM is relatief gezien ten opzichte van de andere zenders niet harder gestegen.
    Tot slot, Serious Request duurde slechts zes dagen, deze luistercijfers betreffen een periode van twee maanden. Dus hoeveel invloed heeft het op het totaal? En vergeet de concurrentie van de Top 2000 niet in de post-Serious Request-week.

      /   Reply  / 
  5. Peter

    Serious Request duurt 6 dagen, maar de Top 2000 ook. Dus dat argument kun je schrappen.
    Verder denk ik dat mensen die via tv naar Serious Request hebben gekeken wel gewoon een kruisje hebben gezet bij 3FM in het luisterdagboek, want iedereen snapt/weet dat het radio is en geen tv, ook al is het op tv.

      /   Reply  / 
    1. Jorn

      De Top 2000 duurt inderdaad ook zes dagen (zelfs negen uur langer dan Serious Request), maar zoals ik zei stimuleert de Top 2000 eerder om langer te luisteren dan de actie van 3FM.

        /   Reply  / 
  6. Pingback: Luistercijfers radio december-januari: Radio 2 blijft 1 | Radioactive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>