Lijstje: Leeftijden luisteraars radiostations

Adverteerders richten zich met hun kostbare reclamegeld het liefst op de groep 'boodschappers' in de leeftijd van 20-49 jaar. Radiostations richten zich vervolgens ook graag op die doelgroep waar de adverteer-ders grof geld voor neertellen. Maar hoe oud zijn de luisteraars van de Nederlandse radio-stations eigenlijk? Radioactive zet de zenders en de leeftijden op een rijtje.

Gemiddelde leeftijden 

Hieronder een lijstje met de gemiddelde leeftijd van luisteraars van de landelijke radiostations in Nederland. De gemiddelden zijn gebaseerd op de leeftijden van de deelnemers aan het luisteronderzoek van mei-juni 2008.

Radio 1 - 58,7 jaar
Radio 2 – 54,2 jaar
Radio 3FM – 33,6 jaar
Radio 4 – 63,4 jaar
Radio 5 – 65,4 jaar
Radio 6 – 59,8 jaar
Radio 538 – 35,7 jaar
Radio 10 Gold – 52,2 jaar
Sky Radio – 44,8 jaar
Radio Veronica -39,0 jaar
TMF Radio – 24,5 jaar
Classic FM – 64,3 jaar
Caz! – 28,0 jaar
Slam!FM – 27,0 jaar
Q-music – 35,4 jaar
Arrow Classic Rock – 41,3 jaar
Arrow Jazz FM – 42,1 jaar
BNR Nieuwsradio – 50,8 jaar
100%NL – 40,1 jaar
Kink FM – 36,4 jaar
ORN Radio – 61,8 jaar

Extremen

Oudste luisteraars
Het radiostation met de oudste luisteraars is Radio 5. Gemiddeld zijn de mensen die Radio 5 aan hebben staan 65,4 jaar oud. Wanneer je kijkt naar de verschillende leeftijdscategorieën, dan blijkt dat liefst 94,1% van de Radio 5-luisteraars 50 jaar of ouder is. De zender met de op één na oudste luisteraars is Classic FM (64,3 jaar). De klassieke muziekzender is daarmee het commerciële station met de oudste luisteraars. Bij Radio 4 zijn de luisteraars gemiddeld bijna een jaar jonger (63,4) en ook de regionale omroepen (in het overzicht: ORN Radio) hebben een luisterpubliek van gemiddeld ouder dan 60 jaar: 61,8 jaar.

Jongste luisteraars
TMF Radio heeft veruit het jongste publiek. Gemiddeld zijn de luisteraars van het kabel- en internetstation van de Sky Radio Group 24,5 jaar jong. Zestig procent van de luisteraars van hitstation TMF Radio is tussen de 10 en 19 jaar. Het jongste landelijk radiostation met een etherfrequentie is Slam!FM; bij die zender zijn de luisteraars gemiddeld 27,0 jaar oud. Eén jaar ouder zijn de luisteraars van Caz!: 28,0 jaar.

Publiek versus commercieel

Een diepere blik op de cijfers omtrent de leeftijden laat zien dat gemiddeld 55,5% van de luisteraars van publieke radiozenders 50 jaar of ouder zijn. Het marktaandeel van alle commerciëlen onder de groep 50+ is 27,2 procent. Daarmee wordt ook bevestigd dat de commer-ciëlen zich over het algemeen richten op de jonge boodschappers van 20-49 jaar. De gemiddelde leeftijd van een luisteraar van een publieke zender is 51,1 jaar. Bij de commerciële radiozenders ligt die leeftijd beduidend lager: 40,0 jaar.

Boter van Unilever

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een kromme vergelijking, maar denk er maar eens over na: Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft circa 400 merken in haar bezit en daaronder zitten meerdere merken boter. Becel, Blue Band, Bona, Linera, Zeeuws Meisje, het zijn allemaal botermerken van Unilever met allemaal een andere positionering. Daarmee dekt Unilever de hele botermarkt; van goedkoop tot duur, van margarine tot cholesterolverlagende boter.

Een zelfde strategie heeft de Sky Radio Group waaronder de zenders Sky Radio, Radio Veronica, TMF Radio en Classic FM vallen. Je denkt misschien, wat moet het mediabedrijf met vier radiozenders? Vergelijk het met de boter van Unilever: Met TMF Radio (jongeren, 24,5 jaar), Radio Veronica (mannen, 39,0 jaar), Sky Radio (vrouwen, 44,8 jaar) en Classic FM (ouderen, 64,3 jaar) is de Sky Radio Group in de hele Nederlandse radiomarkt vertegenwoordigd. Alle belangrijke doelgroe-pen worden dus afgedekt door die vier zenders.

Klopt de doelgroep?

Hierboven heb je de gemiddelde leeftijden van de luisteraars kunnen zien, maar klopt dat ook met de doelgroepen die de radiozenders zélf gedefinieerd hebben? Laten we ze eens even langslopen:

Radio 2 richt zich op de hoger opgeleiden en boodschappers in de leeftijdsklasse van 35 tot 54 jaar. De gemiddelde leeftijd van de Radio 2-luisteraars ligt met 54,2 jaar boven de groep waar men zich op richt. "15 tot 34 jaar", dat is het luisteraarsprofiel waar 3FM zich op richt. Uit de leeftijdscijfers van mei-juni 2008 blijkt dat de gemiddelde 3FM-luisteraar 33,6 jaar oud is. Daarmee zit het gemiddelde aan de bovenkant van de gedefinieerde doelgroep.

Totaal buiten de doelgroep opereert Radio 6. De zender wil de hoger opgeleiden van 35 tot 49 jaar bereiken, maar daar haalt de zender nog geen 15 procent van haar luisteraars vandaan. Gemiddeld is een Radio 6-luisteraar 59,8 jaar oud.

Andere zenders zoals Q-music, Radio 538, Radio Veronica en Sky Radio die zich ook richten op de commercieel belangrijke doelgroep 20-49, zitten met de gemiddelde leeftijden ook precies in die groepen.

Zie ook:
- Analyse luistercijfers radio mei-juni 2008
- Luistercijfers radio mei-juni 2008

Bron cijfers: RAB/Intomart GfK CLO

Lees ook:Analyse | Luistercijfers radio mei-juni 2008
Lees ook:Luistercijfers radio maart-april 2009: Arrow exit
Lees ook:Commercieel vs. Publiek: Classic FM wint
Lees ook:Luistercijfers radio mei-juni 2008: grote verschuivingen
Lees ook:Luistercijfers radio april-mei 2009: 100%NL stijgt door

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Lijstje: Leeftijden luisteraars radiostations

  1. MBC

    Hey Jorn,

    In deze tijd van komkommers ;) is het misschien leuk om weten dat de Belgen nog eens luistercijfers gepubliceerd hebben. Het publieke Radio 2 blijft de grootste, gevolgd door de Vlaamse Q-Music en Radio Donna, dat voor het eerst in lange tijd marktaandeel terugwint van Q-Music.

    Bij Q-Music hadden ze dit resultaat verwacht en werken ze al volop aan het najaar.

      /   Reply  / 
  2. MBC

    Leuk artikel trouwens!

      /   Reply  / 
  3. Jasper

    Dank

      /   Reply  / 
  4. Jasper

    Ik vind het trouwens interessant dat je zegt dat de meeste stations zich richten op 20-49. Ik hoor ze zelf meestal 20-34 zeggen. Probleem is dan alleen dat ze er vrijwel allemaal naast zitten.

    Het blijven geweldig interessante cijfers. Veel interessanter dan dat gemiereneuk over 0.1% er bij of er af in de luistercijfers. Of 0.1% in totaal als je Radio 6 heet.

      /   Reply  / 
  5. Jan

    Uit al deze cijfers blijkt dat de jeugd nauwelijks naar de radio luistert. Zelfs de luisteraars naar TMF Radio zijn gemiddeld 24,5 jaar! Gemiddelden, dus dat betekent dat veel luisteraars nog ouder zijn. Wat overigens voor alle zenders geldt, die zich zelf nog op andere doelgroepen richten. Hopelijk worden ze door deze cijfers wakker geschud.

      /   Reply  / 
  6. Jorn

    @MBC: Vrijdag zal ik daar even aandacht aan besteden. Dank voor de tip!

    @Jasper: Graag gedaan.

    De luisteraarsprofielen heb ik van het Radio Advies Bureau en daaruit blijkt dat de commerciƫlen zich bijna allemaal richten op de doelgroep 20-49 jaar en de boodschappers. Alleen Slam!FM en TMF Radio richten zich op jongeren tot een jaar of 25. En Classic FM -met luisteraars van gemiddeld 64,3 jaar- heeft als doelgroep 35+ (heel veilig;)

      /   Reply  / 
  7. Jorn

    @Jan: Zoals je zelf al aangeeft gaat het om gemiddelden en omdat het voor 50+’ers niet verboden is om bijvoorbeeld naar Slam!FM te luisteren, wordt het gemiddelde enigszins naar boven getrokken bij die jonge doelgroepen. En voor de duidelijkheid: in alle radiocijfers gaat het om luisteraars van 10 jaar en ouder. Dus hoeveel jeugd zit daar nog bij?

    Bij TMF Radio is de gemiddelde leeftijd weliswaar 24,5 jaar, maar 60% is tussen de 10 en 20 jaar. Dus je kunt moeilijk zeggen dat de jeugd nog nauwelijks naar de radio luistert.

    Van alle radioluisteraars is 7,8% tussen de 10 en 20 jaar oud. Leg dat maar eens naast de leeftijdsverdeling van de inwoners van Nederland.

      /   Reply  / 
  8. Jasper

    @ Jorn: Blijf op je cijfers letten Jorn. TMF heeft maar 0.2% luisteraandeel. En daarvan is 60% tussen tien en twintig. 0.6×0.2%=weinig.

      /   Reply  / 
  9. Jorn

    @Jasper: Daar heb jij dan weer gelijk in!

      /   Reply  / 
  10. Pingback: TMF Radio start met gepresenteerd programma | Radioactive

  11. Pingback: Alcoholreclame verboden op SLAM!FM en HitRadio | Radioactive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>