Reclame scoort beter dan radioprogramma’s zelf

rad_logoRadioreclame wordt gemiddeld 3% beter beluisterd dan de programma’s zelf, dat concludeert het RAB (Radio Advies Bureau) uit onderzoek. Radioreclame is meestal rond goedbeluisterde momenten, zoals het nieuws, te horen waardoor er op dat moment meer inschakelingen zijn dan wegschakelingen.

Sinds januari 2012 loopt een onderzoek met elektronische meters, parallel aan het Nationaal LuisterOnderzoek met Radiologs. Daarvoor wordt de Mediawatch van GfK ingezet. Doel van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in het reclamebereik van radio, in de minuutpatronen van het luistergedrag en om te leren over de meter voor mogelijke verdere ontwikkelingen van toekomstig radio-onderzoek.

Waar het Radiolog inzicht geeft in luistergedrag op kwartierniveau, geeft de meter inzicht op minuutniveau. Daardoor is het mogelijk vast te stellen in hoeverre er meer of juist minder wordt geluisterd naar reclame in vergelijking met andere programmering. Om de reclameminuten te identificeren, zijn de minuutresultaten uit de meter gekoppeld aan de werkelijk uitgezonden reclameminuten per zender.

Op basis van de opgedane kennis en ervaring met elektronisch meten, spreekt NLO de ambitie uit om over een aantal jaren het luistergedrag fijnmaziger te willen meten, op minuutniveau. Dit impliceert de overgang naar elektronische meters. De keuze via welk device gemeten gaat worden, moet nog nader worden bepaald. Bestuurslid namens NPO, Jeroen Verspeek: ‘De ervaring met twee jaar aan onderzoeksgegevens uit de Mediawatch heeft ons geleerd dat meters technisch goed in staat zijn het luistergedrag accuraat en gedetailleerd te kunnen meten’.

Lees ook:Arbitron start elektronische luistercijfermeting
Lees ook:LuisterOnderzoek registreert nu ook commercials en programma’s
Lees ook:België experimenteert met ‘fingerprint’-luistermeting
Lees ook:Vrouwenstem werkt beter in radiocommercials
Lees ook:Radio Advies Bureau start radiocampagne voor radioreclame

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>