Radio 3FM vernieuwend of zoekend?

3FM, 'serious radio'. Of was het nu 'real music, real people'? Sinds 2003 is die eerste de slogan van Radio 3FM. In 2005 werd deze slogan vervangen door die tweede, althans dat leek zo want 3FM gebruikte beide slogans naast elkaar. Volg je het nog? Morgen gaat alles weer veranderen.

Het 'real music, real people' wordt namelijk vervangen door de nieuwe slagzin All For Music. Vanaf komend weekend communiceert 3FM dat middels een commercial waarin een rol is weggelegd voor Eric Corton. De publieke zender is niet zomaar tot de nieuwe slogan gekomen, ze had namelijk nog een alternatief: For Music's Sake. Dat is 'm net niet geworden. Overigens wordt de pay-off 'Serious Radio' ook nog gewoon behouden.

En dat laatste, dat hinken op twee benen is vreemd. Kun je als radiostation niet beter voor één positionering en één slogan kiezen? Het komt nu wat besluiteloos over van 3FM, al weet ik nog precies hoe ze beide kreten (de slogan en pay-off) gaan brengen. Daarnaast, de oude slogan is pas twee jaar oud, waarom moet deze nu al weer vervangen worden? Q-music is al sinds hun entree in 2004 'Good For You' en 'je hoort nog eens wat' al jarenlang bij Radio 2.

In eerste instantie lijkt het alsof Radio 3FM vernieuwend bezig is met hun nieuwe slogan. Aan de andere kant komt de zoveelste slogan in een paar jaar tijd over alsof het radiostation zoekende is naar de juiste richting. Of wellicht 3FM probeert op te vallen tussen het mediageweld dat Radio 538 en Q-music de laatste tijd gestart zijn.

Lees ook:[Video] 3FM-luisteraar: Music, I think I love you!
Lees ook:‘Come Together’ nieuwe slogan Radio 2
Lees ook:Dus toch… RTL FM heet vanaf 27 december TMF Radio
Lees ook:Ook 3FM gaat video’s posten op YouTube
Lees ook:Tweede fase restyling Radio Donna

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Radio 3FM vernieuwend of zoekend?

  1. FlorisD

    De volledige naam van 3FM is ’3FM Serious Radio’ (ook volgens het merkenregister), waarbij “All For Music” dus nu de bijbehorende slogan is.

    Ik moet je echter gelijk geven dat het verwarrend is, twee slogans. Met de recente wijziging wil 3FM blijkbaar de focus verleggen van ‘echte muziek met echte mensen’ (dus de jocks) naar vooral de muziek.

      /   Reply  / 
  2. Erwin

    Ik vind dat men dan toch ook keuzes moet gaan maken door bepaalde soorten muziek bewust niét te draaien omdat die op andere stations al veelvuldig is te horen.
    3 FM is nog steeds een goed alternatief op wat er is maar het kan natuurlijk nog wel wat meer aangescherpt worden.

      /   Reply  / 
  3. Jeangenie

    Op de vraag Wat is Radio3FM? Is een heel makkelijk antwoord te geven, namelijk: niets waardigs om naar te luisteren. Van belastingeuros’s verslindende projecten zou je eigenlijk veel meer moeten verwachten. Het enige waar men echter mee bezig is is zichzelf. De verheerlijking van de dj staat bovenaan elk lijstje. Neem bv. men.G.Beelen die doet alles om zichzelf maar in de kijker te spelen maar zonder enig verstand van wat dan ook. Laten ze nu eens echt proberen radio te maken op het niveau van de commercielen of doe het niet. Maar maak een keus.

      /   Reply  / 
  4. Florent Luyckx

    Natuurlijk kun je alles van twee kanten benaderen, en is het prikkelend voor de lezers om vraagtekens bij de merkstrategie van 3FM te zetten. Iets goed vinden in namelijk best saai. Maar in dit geval heb je geen sterk verhaal. Om te beginnen is Serious Radio geen slogan maar een merkregel, en zijn de andere ´slogans´ campagnetitels. Het klopt dat deze wijze van marketing afwijkt van andere radiocampagnes. Maar om je dan af te vragen of deze werkwijze getuigt van een onduidelijke strategie en 3FM dus ´zoekende´ zou zijn vraagt wel om stevige argumenten. Je hebt het hier over een campagne die als eerste en enige in de geschiedenis van de Nederlandse Radio bekroond is met een Gouden Effie, de hoogst haalbare marketingprijs in Nederland die wordt uitgereikt door een internationaal gerespecteerde jury. Vernieuwend dus. Moeilijk hè, om dat te erkennen? Verder veel succes met je werk voor dit blog. Ik lees het graag :)

      /   Reply  / 
  5. Jorn

    Bedankt voor je toelichting Florent. Net als de reactie van FlorisD verduidelijkt het de zaak een stuk! Dat van die Effie dat wist ik niet, diep in de jungle op vakantie heb ik dat helaas niet meegekregen…

    Daarmee wordt het verhaal wel ontkracht (en dat is wel moeilijk om te erkennen;) Maar ik probeer het ook een beetje te belichten vanuit het perspectief van de luisteraar die de achtergronden van de merkregel niet kent. Bij die mensen kan ik mij de verwarring wel begrijpen. Die groep zal waarschijnlijk niet groot zijn, want de Effie geeft toch aan dat de campagne van 3FM zijn effectiviteit bewezen heeft.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>