Twijfel over podcast-potentie ondanks succes 538

Na een voorzichtig begin in de zomermaanden ontdekken nu meer adverteerders van Radio 538 het medium podcast als reclameplatform. Ordina was de eerste en langzaam volgen er meer, schrijft Emerce. Met 200.000 gedownloade podcasts kun je inderdaad ook spreken van een interessant volume en het is positief dat radiostations experimenteren met nieuwe technieken. Toch houden marketeers hun twijfels over podcast als advertentiemedium.

Radio 538 biedt onder meer advertentieruimte in de podcasts van Edwin Evers, Ruud de Wild en Rick van Velthuysen, die 2-6 minuten duren en highlights van hun programma’s bevatten. Adverteerders kunnen daarbij kiezen voor audioboarding (dus een sponsormelding in de eerste en laatste vijf seconden van de podcast) of een radiocommercial van 20 of 25 seconden aan het begin.

Twijfels

Adverteerders betalen per CPM (Costs Per Mille), dus een vaste prijs per duizend bereikte luisteraars. Emerce noemt als voorbeeld een bedrag van 5000 euro voor Audioboards en 7000 euro voor een radiocommercial bij een bereik van 100.000 podcasts. Uit onderzoek van Interview-NSS blijkt overigens dat marketingmensen sceptisch zijn over podcasting: drie op de vijf vindt het een overschat fenomeen.

Bron: Emerce
________________________________________________________________

Lees ook:Radio 538 podcasts dit jaar al 11 miljoen keer gedownload
Lees ook:Wie is de Mol?! podcast direct nummer 1 in iTunes
Lees ook:Radiostations betalen zich blauw voor podcasten
Lees ook:Sky Radio volgt Radio Digitaal in multimedia-spots
Lees ook:Radio-omzet stijgt 5,6% in tweede kwartaal 2010

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Twijfel over podcast-potentie ondanks succes 538

  1. Frank

    Podcasting is leuk voor goedbedoelende amateurs die op een zolderkamertje een programma in elkaar draaien, maar echt ‘huge’ zal het nooit worden. Daar kun je wel de professionals tegenover zetten zoals bij 538 of andere radiostations, die highlights uit hun shows podcasten. Of diensten als ‘uitzending gemist’.

    Maar de massa blijft live naar de radio luisteren, of luistert direct op internet terug, want downloaden naar een mp3-speler is iets wat alleen de jonge en technisch vaardigen doen. Het zijn toch weer extra handelingen die je moet verrichten.

      /   Reply  / 
  2. Jasper

    Onzin. Podcasting staat nog in de kinderschoenen. Podacsting wordt de perfecte vorm van on-demand radio. Over een paar jaar zit het draadloos in je telefoon/mp3-speler. Dan krijg je het lokale weer middels de GPS lokatie van je telefoon, en alleen relevante file-info middels een koppeling aan je tomtom. Verder zullen bijvoorbeeld nieuwsprogramma’s opgebroken worden in losse items, zodat je je kunt aboneren op alleen het sport- en buitenlands nieuws. En omdat je podspeler dan inmiddels ook de ‘gemist’ leuke fragmenten van Evers Staat Op van die morgen heeft opgepikt die je gemist hebt omdat je al op half acht op je werk was, mis je daar ook niks meer van.

    Wat reclame betreft denk ik dat het kort en krahtig moet worden. De lange spots in de 538 podcasts vind ik uiterst hinderlijk, de korte zijn te best te doen.

    Daarnaast is er nog iets waar NL zenders aan moeten wennen: de reclame regels uit de radio en tv wereld gelden niet op internet, dus kunnen commercials veel beter geintegreerd worden in podcasts.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>