Een goed gesprek met… Roeland van Zeijst (1)

Roeland van Zeijst (31) gaat na zes jaar weg bij de AVRO, omdat hij meer tijd nodig heeft voor zijn eigen bedrijf. De Apeldoorner is een veelzijdig radiomaker: hij presenteerde niet alleen op 3FM, Radio 2 en Radio 1, maar werkte ook mee aan de meest uiteenlopende programma’s. Zo was hij dj, maar ook host van een talkshow als Nachtdienst. Vandaag het eerste deel van ons gesprek met hem. Over eigenzinnigheid, perfectionisme en primeurs.

Door Thomas Giger

Je begon in de nacht bij 3FM. Wat heb je hiervóór op radiogebied gedaan?

Vijftien jaar geleden ben ik begonnen bij de Apeldoornse ziekenomroep, omdat de lokale omroep me te jong vond. Dat was eigenlijk mijn mazzel, want De Zonnegolf (waar ook NCRV-presentator Bert Kranenbarg zijn eerste programma’s maakte, red.) was de beste leerschool die je je kunt bedenken. Uiteindelijk ben ik er programmaleider geworden. Daarnaast heb ik vanaf 1997 alsnog voor Radio Apeldoorn gewerkt, waar ik onder meer jongerenprogramma’s en de vormgeving verzorgde. Daar heb ik ook mijn eerste nachtprogramma’s gemaakt.

Hoe kwam je eigenlijk bij de AVRO terecht?

Door in 2000 heel ouderwets een bandje in te sturen (of eigenlijk een minidisc). Ik vond mezelf nog niet goed genoeg voor de landelijke omroep, maar hoopte wel de nodige feedback te krijgen. In plaats daarvan werd ik na twee dagen al gebeld of ik een week later kon beginnen! Ik had nog nooit bij een omroep gesolliciteerd en ineens kwam mijn radiodroom uit: een nachtprogramma op 3FM. Alles wat er daarna bij is gekomen, was voor mij een bonus.

Wat vond je het leukste van radiomaken in de nacht?

Dat is zonder meer de sfeer. Ik denk dat iedere nachtradiomaker dat kan beamen. In de nacht wordt er op een veel intiemere en intensievere manier geluisterd dan overdag. Daardoor kun je, vind ik, mooiere programma’s maken. Astrid de Jong heeft eens gezegd: "Je hebt het gevoel dat je samen met een paar mensen de wereld draaiende houdt". Dat beschrijft het precies.

Waarom ben je niet bij 3FM gebleven als dj?

Ik zat in het talentenprogramma en dan moet je er na zoveel tijd gewoon weer uit. Terecht, want die doorstroming is heel belangrijk om nog nieuwer nieuw talent een kans te geven. Ze hadden me toch al een stuk langer gehouden dan officieel mocht. Tegelijk ontstond er de mogelijkheid om op Radio 2 een mediaprogramma te gaan maken. Dat onderwerp was voor mij toch wel zó dicht bij huis dat ik daar geen nee tegen kon zeggen.

Na 3FM volgde Radio 2 met onder meer Schiffers.fm. Wat deed je daar?

Dat liep voor een groot deel gelijktijdig. Ik deed redactiewerk voor Hans Schiffers, schoof het programma en deed incidenteel verslaggeving, onder meer voor het Eurovisie Songfestival. Het team bestond uit wandelende popencyclopedieën, dat was heel leerzaam. In de beginperiode waren we natuurlijk nog op zoek naar de juiste vorm voor het programma, daarin kon ik mijn creativiteit wel kwijt. Ik ben blij dat het nog steeds zo goed gaat met Schiffers.fm, het is een leuke club.

Vervolgens heb je het format van Antenne 2 ontwikkeld, heb ik begrepen. Hoe kwam je op het idee voor dat programma?

Nou, zoiets doe je niet alleen. Daar hebben we met een groep radiomakers over gebrainstormd, onder meer Wim Rigter en Giel Beelen waren er in die fase bij betrokken. Het startpunt was dat we een eigenzinnig programma wilden maken voor normale kijkers en luisteraars, niet zozeer voor professionals, want die werden en worden al prima bediend door Storing.

Ik ben toen onder meer gekomen met het item De Klaagbaak, waarin we klachten van kijkers oplosten, en het idee om audiosketches als illustratiemateriaal te gebruiken. Dat bleek heel goed te werken. Uit een reeks proefprogramma’s met verschillende kandidaten werd ik als presentator gekozen door Ad ‘s-Gravesande, die toen programmadirecteur was.

Ik herinner me dat ik Schiffers.fm aan het schuiven was en dat er een telefoontje kwam, dat ik nú bij de directeur moest komen. Rennend over de marmeren trappen in het AKN-gebouw maakte ik me wel even zorgen over welke rel ik nu weer had veroorzaakt, want ik zat toen ‘s nachts ook nog stoute dingen te doen op 3FM en dat leverde weleens gedoe met advocaten op. (Lees hieronder verder)


Roeland van Zeijst: "Ik ben een perfectionist en kwam dan ook regelmatig diep in de nacht pas thuis" (Foto: AVRO)

BNN had óók al een mediaprogramma: Storing op Radio 1, met Jeroen Pauw. Wilde jij met Antenne 2 dáárom zo afwijkend klinken?

Nee. Als ik een programma over tuinieren had gemaakt, had het ook afwijkend geklonken. We zijn al zo’n spruitjesland.

Antenne 2 was echt een plaat-item, plaat-item programma met regelmatig uitgebreide specials als het Medi-ABC. Veel werk, zeker?

Zeg dat wel. Ik heb altijd de neiging gehad om veel items in mijn programma’s te stoppen. Dat zal met die creatieve impulsen te maken hebben, die moeten er allemaal uit. Vaak vind ik het ontwikkelen van een format of concept leuker dan het uiteindelijk in praktijk brengen; zodra iets werkt, ben ik er alweer voor een deel klaar mee.

Series als Stemgeheim, het Medi-ABC en Gek Geluid waren in dat opzicht anders: het waren heel intensieve items qua productie – en dat hoefde ik goddank niet allemaal zelf te doen! – maar iedere aflevering was uniek, zodat het niet sleets werd. Daarbij lagen die series zo dicht bij mijn eigen interesses dat ik me soms in mijn arm moest knijpen: krijg ik hier écht voor betaald?

Opvallend was ook de ‘merkwaardige’ vormgeving. Bedacht en maakte je ook zelf (een deel van) de jingles en audiograppen?

Dat was naast de presentatie één van mijn hoofdtaken in het team. Gedurende de week verzamelden we met de hele redactie alle inhoud en het ruwe materiaal voor de vormgeving. Vervolgens ging ik daar in het weekend mee aan de slag om het zo strak mogelijk te krijgen en er audiograppen omheen te bouwen. Ik ben een perfectionist en kwam dan ook regelmatig diep in de nacht pas thuis.

Helaas ben ik geen groot zanger of humorist, dus het was ook weleens pijnlijk vals of niet-grappig. Maar voor de oplettende luisteraar zaten er daardoor altijd wel extra lagen in de onderwerpen die we behandelden. En het was vaak een goede manier om té serieuze sprekers een beetje ‘los’ te krijgen.

Wie werkten nog meer mee aan Antenne 2?

We werkten met z’n drieën aan het programma, meestal was er ook een stagiair bij. Dat is een zware bezetting voor twee uur radio per week, maar daarmee konden we wel de kwaliteit halen die ons voor ogen stond. In de loop der jaren heb ik onder meer een tijd mogen werken met Roland Snoeijer, Arjan Snijders, Ronald Sebök, Mischa Stubenitsky en Ron Vergouwen. In de periode Roland / Ronald / Ron / Roeland was het soms lastig communiceren op de redactie…

Schoof je de uitzendingen trouwens zelf?

Zelf schuiven vind ik het prettigste, omdat je zelf precies weet wat je wanneer wilt doen. Er waren wel perioden waarin er zoveel tegelijk moest gebeuren dat dat voor een ‘netjes’ Radio 2-programma niet met schuiven te combineren viel.

Hoeveel luisteraars had Antenne 2 gemiddeld per aflevering?

Een paar voetbalstadions vol. Ik meen rond de 150.000, ‘s winters wat meer. Voor zondagmiddag was het een nette score, die we langzaam wisten op te krikken.

Regelmatig hadden jullie een primeur, die soms maandag de krant haalde. Waarom lukte jullie dat zo vaak?

Door creatief te kijken naar de wereld om je heen, door goed te luisteren en door op het juiste moment een degelijk persbericht af te vuren. Veel nieuwtjes vloeiden gewoon voort uit dingen die ons als mediajunks opvielen. Zoals: ‘het lijkt wel alsof we Loeki nooit meer op TV zien’. Dan ga je rondbellen en schiet de STER in de stress. Dan is er dus wel wat aan de hand: ze hadden Loeki stilletjes met pensioen willen sturen.

Vaak was het ook een kwestie van beter luisteren dan anderen. Begin 2004 had ik een gesprek met Jan Slagter van Omroep MAX, om uit te vinden hoe het met zijn plannen stond. Tegen een ploeg van Netwerk had hij drie dagen eerder al verteld hoeveel leden zijn omroep inmiddels had, maar die hadden dat voor kennisgeving aangenomen en er niet uit afgeleid dat hij daarmee het bestel in kon. Wij deden dat wel en kwamen ermee op pagina 101.

Het geeft een enorme kick om je nieuws op teletekst te zien staan, of op de voorpagina van de krant. Gevaarlijk vind ik wel dat bijna alle redacties naar het ANP kijken alsof het dé centrale nieuwsautoriteit is. Hierdoor werden grote scoops van ons weleens genegeerd en kleintjes juist uitvergroot, simpelweg doordat het ANP ze niet of wel overnam. Terwijl dat óók maar een redactie is, met mensen die hun eigen afwegingen maken.

Lees ook:
Een goed gesprek met… Roeland van Zeijst (2) (Radioactive Blog)
‘Razende Roeland’ weg bij AVRO (Radioactive Blog)

________________________________________________________________

Lees ook:‘Razende Roeland’ weg bij Avro
Lees ook:Weekendspecial: Interview met Roeland van Zeijst
Lees ook:Een goed gesprek met… Roeland van Zeijst (2)
Lees ook:Kristel van Eijk: ‘Ik miste radio maken op de dag’
Lees ook:Radio via je mobiel zonder hoofdtelefoon

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Een goed gesprek met… Roeland van Zeijst (1)

  1. Rutger

    Antenne 2 was een goed mediaprogramma waar ik bijna wekelijks naar luisterde. Ze waren ook de eersten die meldden dat John de Mol Noordzee FM wilde verkopen, omdat hij van die zender afwilde. Talpa ontkende alles, maar weken later moesten alle critici Antenne 2 toch nog gelijk geven.

      /   Reply  / 
  2. 3fm fan

    Roeland heeft een leuk nachtprogramma gemaakt vroeger op Radio 3FM. Grappige items had ie altijd. Daarna heb ik hem niet vaak meer gehoord, want Radio 1 luister ik nooit.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>