Op de site van Broadcast Magazine houdt een mediapersoonlijkheid een soort van dagboek bij over zijn belevenissen. Vaak met leuke anekdotes. Deze week vertelt de Station Director van Sky Radio Uunco Cerfontaine veel over de radiowereld. Het is een te grote lap tekst om hier te plaatsen, dus hierbij een paar fragmenten Voor de complete verhalen verwijs ik je naar de site van Broadcast Magazine.
‘Voor Sky Radio is kerst de belangrijkste en drukste tijd van het jaar. Al in september beginnen we met de voorbereidingen. De Sky kerstjingles zijn essentieel om voor de perfecte sfeer te zorgen en daarom zaten we in september al met het vormgevingsteam bij elkaar om teksten te schrijven voor onze kerstliners.’
‘Vaak wordt mij gevraagd: ‘Hoe kom je eigenlijk op de playlist bij Sky?’ Dat doet de computer toch bij jullie?, hoor je wel eens. Je kan ons niet kwaaier krijgen!
Samen met mijn collega’s Jan-Willem van Engelen en Frans van Dun maak ik iedere week de playlist en bepalen we welke muziek op Sky Radio te horen zal zijn. En we doen dat heel serieus. Het belangrijkste van ons vak is dat je je eigen smaak zoveel mogelijk uit kan zetten. En dat je het niet belangrijk vindt indruk te maken op collega’s uit het vak met allerlei primeurs en ontdekkingen (wij waren de eerste!).’
‘Aan buitenlanders is nooit goed uit te leggen hoe dat werkt met onze publieke omroep met allemaal verschillende omroepen die voortkomen uit de tijd dat Nederland nog een verzuild land was. Maar ook de situatie bij de commerciële radio is niet goed uit te leggen. Dat een aantal commerciële radiopartijen zonder enige vorm van subsidie tegelijkertijd wel gebonden is aan strikte regelgeving over de inhoud van het programma, terwijl de gesubsidieerde publieke omroep volledig vrij is in de invulling van het programma is voor buitenlanders onbegrijpelijk.’
‘Bij Sky Radio hebben we geen deejays. Ton Lathouwers begon in 1988 met het AC format en nonstop muziek en dat was een briljant idee.
Want 26 jaar later vinden de luisteraars nonstop muziek nog steeds een heel belangrijke USP van Sky. Maar in mijn jaren als programmadirecteur bij 538 en Veronica heb ik vaak met deejays te maken gehad. En ik kan een sensationeel boek schrijven over wat ik met sommige van deze ‘artiesten’ heb meegemaakt. Maar ‘what happens bij de radio stays bij de radio’, dus dat doe ik niet.’
En toen kwamen er toch een paar anekdotes. Ik vond vooral deze opvallend.
‘Ik was ooit bij een deejay in de studio tijdens zijn programma en toen kwam het gesprek op zijn vak. Deze man van naam en faam zei ineens: “Ik vind dit vak eigenlijk al tien jaar niet meer leuk, maar je kunt nergens zo makkelijk je geld verdienen als door vier keer per uur de microfoon open en dicht te doen.” Nadat ik eerst even moest verwerken hoe iemand zo zijn drive voor dat fantastische vak kan verliezen, heb ik een uur zitten te gieren van de lach op mijn kantoor, want dat was wel een heel bizar gesprek.’
‘Als je nu op Spotify Charts de Top 100 meest geluisterde tracks bekijkt, dan zijn dat allemaal hits die bekend zijn van de radio. In de afgelopen 60 jaar zijn we van vinyl naar cd naar mp3, naar streaming audio gegaan. Maar de radio is er nog steeds als belangrijke bron en gids voor het ontdekken van muziek en artiesten. En dat zal nog heel lang zo blijven, want radio is here to stay!’
Lees ook:Michiel Veenstra: “3FM heeft veel meer smoel”
Lees ook:Jan Westerhof vindt DAB nu beste digitale optie
Lees ook:Jan Smit van start als dj op 100%NL
Lees ook:Opinie | Tijd voor een publieke allochtone radio?
Lees ook:Dagboek v/e radio-amateur: Platenmaatschappijen bepalen muziek